Dit was de verjaardagstaart van mijn vriendje. Met ijs en hulp van Soetenso.

Omelet sibérienne is een ijstaart waarbij het ijs is bedekt met plakken cake en waar meringue overheen is gespateld en gebrand.

Recept:

Bedek de bodem en de randen van een springvorm met dun gesneden plakken cake.

Schep het ijs in de vorm of snijd het ijs in plakken en leg het in de vorm. Dek de bovenkant van het ijs ook af met een plak cake.

Maak meringue door 200 g eiwit op te kloppen met 200 g kristalsuiker. Als het eiwit stijf is, spatel je er 200 g poedersuiker doorheen.

Spatel de meringue over de taart of spuit het er op. Brandt het eiwit met een (creme brulée) brander of zet de taart een paar minuten onder de grill.

Omdat ik niet door had dat ik slechts een dun laagje over mijn taart had gespateld, had ik nog heel veel meringue over. Deze hoeveelheid is dus goed voor een hele dikke laag meringue, maar het hangt natuurlijk ook af van welk formaat vorm je gebruikt.